Oavsett om man kollar på Facebook eller kanske läser i en tidning finns där alltid någon typ av digital marknadsföring. Vi kollar in några olika sorters marknadsföring på nätet.
Vanligen kallas denna typ av marknadsföring SEM som står för Search Engine Marketing. Detta kan vara en effektiv typ av marknadsföring eftersom man betalar för att visas bland de första på Google så snart någon har det köpta sökordet i sin sökning. Man får betala per klick som görs vilket är både positivt och negativt. Beroende på vilket/vilka ord man vill ha kan priserna variera mycket. Om flera vill köpa söktermen eller sökordet får den som betalar mest köpa den bästa platsen. Om denna typ av digital marknadsföring ska löna sig gäller det att se vilka termer/ord som är rätt och sedan får man göra undersökningar för att ungefär se hur många köp som gjordes genom att människor klickade sig till köpet. Om man inte vill köpa en plats kan man istället göra:
Detta kallas ofta för SEO, förkortning för Search Engine Optimisation. Sökmotoroptimering är något som man själv kan göra utan att behöva betala för det. Om man ser till att ens hemsida har texter som innehåller relaterade ord och meningar kan man komma långt upp på många potentiella kunders sökningar och därför få kundernas uppmärksamhet. Det innebär också att man ser till att ha de bästa köpen eller produkterna på hemsidans startsida, alternativt något klick bort, så att kunderna får hjälp att hitta utan att behöva leta allt för länge. Om man hittar bra termer kan många nya kunder hitta till en utan att man betalar en krona för det. Det negativa är att man behöver uppdatera och ständigt undersöka att man får en så bra plats som möjligt i sökningar som görs av potentiella kunder. Det kräver tid och engagemang men kan löna sig storligen.
Idag är det väldigt stort med sociala medier vilket man ska utnyttja. Om man är med och är aktiv på olika medierna är man nära just den kundkrets som man söker. Det viktiga är att verkligen uppdatera sin sida, gör man inte det kan man tvärtom förlora kunder. Man kan gärna ordna lite tävlingar och speciella rabatter för de som följer en. Många kunder uppskattar sådant.
Man kan också köpa annonsplatser i sociala medier, dock kan detta vara en chansning. Många varken läser eller tittar på annonser utan känner att de mest är påträngande. Detta kan naturligtvis bero på vilken sorts annons man har.
Dessa två typerna är bra för vissa branscher. Om man har många bra och intressanta ämnen att ta upp kan kunderna dela vidare och rekommendera till andra!