Rikta dig rätt!

Hur når du bäst ut? Hur riktar man sig rätt? Vad bör man fokusera arbetet på? Frågorna är många och vi ska försöka räta ut lite av frågetecknen i denna artikel. Att rikta sin marknadsföring mot rätt kundgrupp är något som alltid varit viktigt, men också väldigt svårt. I alla fall så var det så tidigare. Idag är möjligheten mycket större, något som har förändrat …

Influencers och produktplaceringar

Ett mycket populärt och ofta effektivt sätt att nå ut med sitt budskap är att använda sig av influencers. Det går ut på att låta människor med stort antal följare och sociala plattformar hjälpa till med att få ut just ditt budskap. Beroende på vad ditt budskap och produkt är så kan man ofta fokusera på en handfull influencers med fokus på just ditt område. …

Marknadsföring och GDPR

Att marknadsföra sitt företag är A och O oavsett om man säljer varor eller tjänster. Idag figurerar de flesta företag på Internet och i syfte att behålla sina befintliga kunder likväl som att utveckla relationer till nya kunder spelar data en stor roll. Företag samlar in en stor mängd uppgifter om kunder, inte minst för att kunna nischa sin marknadsföring med mera. Men det förekommer …

GDPR

GDPR, General Data Protection Regulation, dataskyddsförordningen som är till för att skydda människor på internet. Denna förordning finns för att skydda alla uppgifter som lämnas ut och kan inhämtas på internet, företag får inte fritt ta eller inhämta information. Dels gäller det personuppgifter, dels våra beteendemönster på nätet. Personuppgifter är namn, adress, telefonnummer och andra privata uppgifter som man anger när man är med i …

Anställa för att lyckas med datadriven marknadsföring?

Idag är tid ofta en bristvara, många önskar att dygnet hade 10 timmar extra. Särskilt om man driver eget företag så är tiden det svåraste att få ihop. Om man ändå vill ha en bra datadriven marknadsföring så är det en god idé att anlita ett företag eller anställa en person som sköter det viktiga arbetet. Om man lyckas med den datadrivna marknadsföringen så kan …

För- och nackdelar med datadriven marknadsföring

Om man tänker på vikten av en god datadriven marknadsföring så ser man att det kan finnas nackdelar lika väl som fördelar, beroende på om man får till rätt eller fel marknadsföring. Allt beror på hur man själv tacklar marknadsföringen och om man går rätt väg. Fördelarna kan vara många om man gör rätt för sitt egna företag. Vad som är rätt är det svårt …

Att utbilda sig inom digital marknadsföring

Det kanske låter konstigt att utbilda sig för att göra reklam på internet men faktum är att just en eller flera utbildningar kan göra att ens företagsvinster skjuter i höjden. Om man har kunskap så kan man göra rätt marknadsföring och därför nå resultat, kunskap är makt! Om man vill utbilda sig så finns det utbildningar i alla sorter och former, distans är en av …

Olika typer av digital marknadsföring

Oavsett om man kollar på Facebook eller kanske läser i en tidning finns där alltid någon typ av digital marknadsföring. Vi kollar in några olika sorters marknadsföring på nätet. Vanligen kallas denna typ av marknadsföring SEM som står för Search Engine Marketing. Detta kan vara en effektiv typ av marknadsföring eftersom man betalar för att visas bland de första på Google så snart någon har …